SMV’er skal i gang med softwarerobotter

Af Stig Andersen

Mange små og mellemstore virksomheder tøver med at indføre softwarerobotter til administrative opgaver. Nyt projekt skal hjælpe virksomhederne med at finde de gode business cases.

De store offentlige og private virksomheder er i fuld gang med at indføre softwarerobotter til rutineprægede administrative opgaver. Men i Danmarks mange små og mellemstore virksomheder er man endnu ikke for alvor kommet i gang. Et nyt projekt ved navn ”Administrative Robotter i SMV” skal forsøge at ændre på det. Projektet er finansieret af Industriens Fond og gennemføres i et samarbejde mellem Dansk Industri, DTU Compute og Aalborg Universitet.

"Med projektet vil vi gerne være med til at give en hjælpende hånd, så virksomhederne kan høste gevinsterne ved softwarerobotterne,” siger Thomas Hofman-Bang, direktør i Industriens Fond.

”Vi er sat i verden for at øge konkurrenceevnen for SMV’er i Danmark, og anvendelsen af softwarerobotter giver mulighed for store effektiviseringer. De store virksomheder har selv musklerne til at tage nye teknologier ind, men SMV’erne mangler typisk et modtageapparat og de nødvendige ressourcer til at gøre det. Med projektet vil vi gerne være med til at give en hjælpende hånd, så virksomhederne kan høste gevinsterne ved softwarerobotterne,” siger Thomas Hofman-Bang, direktør i Industriens Fond.

Kinga Szabo Christensen, chef for ledelsesudvikling og produktivitet i Dansk Industri, peger også på, at softwarerobotter kan være med til at øge konkurrenceevnen i SMV’erne:

”De administrative robotter kan hjælpe med de gentagne processer og derved øge effektiviteten i mange danske virksomheder. På den måde sikrer vi, at virksomhederne får muligheden for at arbejde mere effektivt, så de kan frigive ressourcer til mere komplekse opgaver. Robotterne kan udføre opgaverne hurtigere og med færre fejl, og det kan styrke konkurrenceevnen hos virksomhederne,” siger hun og fortsætter:

”Dansk Industri vil med projektet bidrage til at udbrede kendskabet til administrative robotter, da de er en vigtig del af den digitale udvikling, som vil få stor betydning for danske virksomheder nu og i fremtiden.”

Konkrete succeskriterier
Projektet består af virksomhedsbesøg, workshops, netværksmøder, sparringsforløb og konferencer, hvor seks testvirksomheder vil få meget konkret input og støtte fra et ekspertpanel bestående af ni større virksomheder, der allerede har erfaring med implementering og anvendelse af softwarerobotter.

”Hovedsigtet med workshopforløbet er at identificere de forretningsprocesser, hvor der vil være en god business case i at anvende softwarerobotter. Der vil derfor være fokus på screeningsprocessen, der skal sikre, dels at det er realistisk for den mindre virksomhed at implementere softwarerobotterne, dels at det er rentabelt at gøre det,” siger Peter Lager, chefkonsulent i Dansk Industri og projektleder for ”Administrative Robotter i SMV”-projektet.

”De administrative robotter kan hjælpe med de gentagne processer og derved øge effektiviteten i mange danske virksomheder," siger Kinga Szabo Christensen, chef for ledelsesudvikling og produktivitet i Dansk Industri, som er projektejer. Fotograf: Søren Nielsen
Copyright: Dansk Industri

Der er sat meget konkrete succeskriterier op for projektet, som løber fra december 2018 til marts 2020. Blandt andet skal de deltagende SMV’er realisere en umiddelbar effektiviseringsgevinst på mindst 20 pct., og fire af testvirksomhederne med en positiv business case skal tilkendegive ved projektets afslutning, at de enten er gået i gang med pilotforsøg med administrative robotter eller har konkrete planer om at gøre det.

Det skal være håndgribeligt
Det er i det hele taget ambitionen, at forløbet fokusere på det meget håndgribelige og avendelsesorienterede.
”Ekspertpanelet skal levere konkrete og anvendelsesorienterede erfaringer, der hurtigt kan udmøntes i gevinster for virksomhederne i projektet. Teknologien har bevist sig, men vi skal kan konkretiseret, hvordan den kan finde sin plads i mindre organisationer ,” siger Thomas Hofman-Bang.

En af virksomhederne i ekspertpanelet er Københavns Lufthavn, der begyndte at indføre softwarerobotter for et års tid siden, blandt andet for at sikre, at GDPR-krav til sletning af filer, når en medarbejder fratrådte, blev udført.

”Vi er på bare et år lykkedes med at sætte 12 processer i drift til at løse forskellige opgaver. Vi har endda opbygget kompetencerne til at udvikle processer og robotter internt i virksomheden. Man kan komme rigtig langt på relativt kort tid,” siger Tove Lindquist, Process Excellence Director i Københavns Lufthavn.

Digitalt vil løbende følge projektet ”Administrative Robotter i SMV” og de enkelte SMV’ers arbejde med at definere business cases og etablere pilotforsøg med softwarerobotter.

FAKTA – projektet ”Administrative Robotter i SMV”

  • Formål: Indsamle viden om fordele og faldgruber ved administrative robotter og afprøve dem i små og mellemstore virksomheder.
  • Målrettet SMV’er med ca. 40-250 ansatte, primært inden for fremstillingsindustrien, der ønsker at afprøve mulighederne i at implementere administrative robotter i udvalgte, relevante forretningsprocesser.
  • Projektet består af virksomhedsbesøg, workshops, netværksmøder, sparringsforløb og konferencer i perioden december 2018 – marts  2020.
  • Deltagere i projektet er seks testvirksomheder og et ekspertpanel bestående af ni større virksomheder med erfaring med softwarerobotter.
  • Testvirksomheder:
    • Roche Diagnostics, JP Group, Mountain Top Industries, R82, Hilflux Filtration, Vestfrost
  • Ekspertpanelet:
    • PostNord, Københavns Lufthavn, PensionDanmark, Carglass, Leo Pharma, Aura Energi, IST Denmark, MAN Energy, PFA
  • Projektpartnere: Dansk Industri, DTU Compute og Aalborg Universitet
  • Projektejer: Dansk Industri
  • Yderlig information: Administrative robotter i SMV, Robotter skal optimere virksomheders administration. Kontakt: Peter Lager, chefkonsulent, Dansk Industri, petl@di.dk.
  • Se også Erhvervsministeriets "Redegørelse om Danmarks digitale vækst 2019", s. 19 - 21, om SMV'ers brug af avanceret digital teknologi.
  • Se også casen fra Københavns Lufthavn.
Tidligere artikelJim Hagemann Snabe: Danmark skal have fokus på ansvarlighed
Næste artikelDer er penge i at bruge briller
Stig Andersen, journalist og skribent på Digitalt fra 2018 til aug 2019. Indehaver af Thingvalla Kommunikation i Århus