Helenes officielle titel er Head of Technology and Business Development, og hun er ansvarlig for en ny særskilt teknologi division i Azets, der arbejder med robotteknologi og machine learning inden for administrationsopgaver, som skal sikre, at det danske selskab er på forkant med den teknologiske udvikling. .
Teknologien baner vejen for os til automatiseringen af arbejdsprocesser. Vi ser det alle steder i vores hverdag – både inden for marketing, hvor touch points i brugerrejsen er domineret af automatiserede processer, inden for regnskab, hvor bilag og faktura-flow automatiseres og i supermarkedet, hvor kassedamerne snart er helt forsvundet til fordel for selvscanning.
Men det er ikke nok. Hvis automatiseringsprocessen skal skabe værdi, der kan måles på den enkelte virksomheds bundlinje, gælder det om at udarbejde og udrulle en skarp strategi for dataindsamling og -håndtering. På den måde undgår man unødvendige data, der larmer og fjerner fokus fra de væsentlige data, der kan skabe den effektivitet, som alle virksomheder søger.
Corona-pandemien har heldigvis givet digitaliseringen og automatiseringen i virksomhederne et godt skub fremad. Men der er stadig en del virksomheder, som halter bagefter - og de må ind i kampen!
At være bevidst som dataindsamler
Alle virksomheder indsamler data om kunder på den ene eller anden måde - og det forpligter at være dataindsamler. Alle virksomheder, der ikke har en strategi for såvel indsamling som bearbejdning af data, skal derfor i gang med at få den defineret. Både fordi det er et lovkrav gennem GDPR-lovgivningen, men i lige så høj grad, fordi strategien er en forudsætning for, at du løbende kan evaluere indsatsen og nemmere vurdere, om de ønskede effektivitetsmål rykker nærmere.
Jo flere, jo bedre! Eller hvad?
Da det ikke koster noget at indsamle data, har mange virksomheder i årevis praktiseret at samle så mange data som muligt. Det har efterfølgende haft den konsekvens, at det er blevet komplet uoverskueligt at finde ud af, hvordan de indsamlede data optimalt skal bruges. Der ligger et stort potentiale i at bruge data rigtigt. Og når du først har gjort forarbejdet, skabt et overblik og formuleret en strategi, så du sikrer, at du ikke bare får rigtig mange, men derimod de rigtige data at analysere ud fra, vil du følgende få meget mere ud af indsamlingen.
For eksempel kan montøren digitalt opdatere sin reservedels-beholdning til varebilen, så virksomheden kan klargøre reservedelene til næste gang, montøren er i nærheden af lageret. Dermed kan data spille hovedrollen, når det kommer til at optimere virksomhedens effektivitet og lønsomhed, idet montøren i så fald altid vil have de rigtige reservedele til rådighed og dermed kan give den bedste kundeservice og skabe værdi for virksomheden.
Hvad skal du bruge data til?
Når det gælder dataindsamling, er grundreglen, at du skal vide, hvad du skal bruge de data til, som du indsamler. Selvom det er logisk, er der fortsat mange virksomheder, der indsamler et hav af data, de ikke får reel værdi ud af. Simpelthen fordi de har sprunget strategien over og dermed glemt at tænke formålet ind - inden de henter dataene.
Det kan derfor aldrig understreges tit nok, at du udover at overholde alle gældende regler skal tage stilling til, hvorfor og hvordan du indsamler data, før du gør det. Start derfor med at lægge en strategi, som kan udmøntes i en handleplan og køreklar drejebog for, hvorfor og hvordan du indsamler og håndterer data.
Vi skal ikke længere indsamle mange data. Vi skal indsamle bedre data, som vi bruger på en fornuftig måde, der giver værdi for virksomheden. Finder du meningen med dataindsamlingen og håndterer data rigtigt, er du langt i forhold til at forløse et stort og uforløst potentiale, der kan styrke bundlinjen.