Startguide til kunstig intelligens

Af Stig Andersen

Hvis danske virksomheder ikke skal tabe kampen om markeder og arbejdspladser til udlandet, skal de pakke en eventuel skepsis over for kunstig intelligens væk i en fart. Det er hovedpointen fra Anders Kofod-Petersen, Head of Data Science and Engineering Lab, Alexandra Instituttet, i forordet til e-bogen ”Kom godt i gang med kunstig intelligens – Fra data til datadreven forretning”.

Det vil ifølge Anders Kofod-Petersen være en meget stor fejl at affærdige kunstig intelligens som blot endnu et magisk tryllemiddel, som falbydes i strømmen af varm luft fra ivrige konsulenthuse. Kunstig intelligens er, som han udtrykker det, ”en vidunderlig værktøjskasse som tillader os at gøre ting, det ikke har været muligt at gennemføre før.”

Så virksomhederne skal i gang nu, og den korte og letlæste e-bog fra Alexandra Instituttet, et af Danmarks syv Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS), kan være et godt sted at starte. Der gives en step-by-step beskrivelse af vejen henimod udvikling af eksisterende eller nye produkter med afsæt i en datadrevet tilgang krydret med de rette machine learning-algoritmer. Og for at imødegå varm luft-argumentet har man været så fornuftig at inkludere tre korte case-historier.

E-bogen kan downloades her.

[iteras-paywall-login paywallid="5wro69961h0i,def456"]

Tidligere artikelEt RPA-projekt må ikke blive et it-projekt
Næste artikelRegeringens første topmøde om den digitale fremtid
Stig Andersen, journalist og skribent på Digitalt fra 2018 til aug 2019. Indehaver af Thingvalla Kommunikation i Århus