Open Source fungerer ikke som forretningsmodel?

Frederik Denning ansat i Magenta som projektleder og chef for drift og devops. Han har blandt andet haft ansvaret for transformationen fra klassisk drift til CI/CD baseret devops drift og er sideløbende projektleder på blandt andet OS2datascanner og OS2forms.

Open Source fungerer ikke som forretningsmodel?
Den tanke falder utvivlsomt mange ind. Jeg ved det, fordi jeg til daglig arbejder med Open Source og ofte bliver spurgt om, hvordan forretningsmodellen overhovedet kan fungere. Hvordan kan man lave en forretning ud af at stille sin kode gratis til rådighed?

Den fundamentale antagelse er, at det er produktet man sælger, og den antagelse er forkert. Hele samfundet har siden jæger/samler samfundet været bygget op om udveksling af ekspertise, fordi det er mere effektivt og alle i sidste ende opnår mere kvalitet. Spørg dig selv: Kunne du ikke også selv reparere din skohæl ved at følge en Youtube video? Kunne du ikke bage brødet, du henter hos bageren, gro dine egne kartofler eller reparere din egen bil? Svaret er som udgangspunkt, at det kunne du godt. Men ville din tid være givet godt ud, og ville du opnå samme kvalitet som, hvis du fik en professionel til at gøre det? Formentlig ikke.

Den samme antagelse kan lægges ned over open source software. Kan min organisation ikke bare selv drifte jeres open source produkt og derved spare pengene på vedligehold? Svaret er, jo: Hvis dine interne IT-ressourcer er gratis og har samme domænekendskab som dem der har udviklet det produkt du tager i brug. For sjov skyld, kan vi jo tage udgangspunkt i Microsoft, der med Office 365 pakken leverer noget af det mest anvendte software i Danmark. Kunne jeres organisation selv drifte og vedligeholde Office 365? Kunne I spotte svaghederne før andre og sørge for at opdatere? Kunne i sørge for at infrastrukturen i cloud blev vedligeholdt på samme niveau som Microsoft? Svaret er med rimelig sandsynlighed, nej.

Men den antagelse er langt fra udbredt: Hos mange organisationer tænker man stadig IT som en fælles paraply, og at har man “IT-folk”, så kan man også drifte al slags IT. Men kompetencerne det kræver for at drifte en Linux server, et Active Directory, et ESDH system eller en Office pakke er radikalt forskellige. Det kan tage et årti at dygtiggøre sig i drift af Microsoft infrastruktur, og når man når dertil er man ikke blevet synderligt meget klogere på drift af en Linux server.

Vores egen erkendelse
Hos Magenta har vi været gennem den erkendelsesproces: Vores oprindelige tanke var, at vi er en IT-virksomhed, så hvorfor skulle vi ikke bare drifte alt, hvad der har med IT at gøre? Over de sidste par år, har et af vores vigtigste skridt i forhold til effektiviseringen af virksomheden været at fokusere på vores kerneforretning. Hos os er det udvikling, drift og vedligehold af softwareløsninger. Ja: Vi kan også drifte vores egen Gitlab, et ESDH-system, lave SMTP opsætninger af mail fra bunden, lave VPN-forbindelser og meget mere. Men vores tid er dyrebar: Tid vi bruger på at vedligeholde en instans af en passwordmanager, er tid vi ikke bruger på at videreudvikle vores egne produkter.

I stedet for at forsøge at favne alle de forskellige dele af infrastruktur, som vi skal bruge, har vi stille og roligt købt os til mere og mere hos andre der er bedre til det specifikke hjørne af IT end vi er. I stedet for at forsøge at være eksperter på 100 forskellige stumper af vores systemlandskab, så er vi eksperter i vores egen software. Den erkendelse har gjort, at vi i dag har et meget skarpere fokus på vores kerneforretning, og at vi effektivt minimerer vores driftsomkostninger.

Hvor lang tid skal man bruge på at vedligeholde en passwordmanager om måneden, og hvad er de forretningsmæssige konsekvenser, hvis den går ned i en time? For os er regnestykket baseret på de data, vi har om vores tidsforbrug meget simpelt: Det er en kæmpe besparelse at købe sig til services.

Og så vender jeg tilbage til indledningen: For hvorfor fungerer open source som forretningsmodel? Det gør det, fordi det er leverandøren, der har domænekendskabet. Fordi vi automatisk sørger for, at vores nyeste opdateringer altid er på vores kunders servere. Fordi når noget går galt, så kan leverandøren lynhurtigt finde ud af hvorfor og rette fejlen. Fordi man som kunde hos en open source leverandør ikke bare får den kode, man henter fra et repository, men summen af alle andre kunders input til systemet.

Hvis Coca-Cola frigav deres opskrift, ville de så blive vippet af pinden, fordi andre kunne kopiere deres smag? Svaret er definitivt nej. For Coca-Cola er det en brand-sag. For Open Source leverandører er det en tillidssag.

Tidligere artikelMobil robot koblet på 5G for første gang i Europa
Næste artikelDigitale Fremtider 2025
Frederik Denning ansat i Magenta som projektleder og chef for drift og devops. Han har blandt andet haft ansvaret for transformationen fra klassisk drift til CI/CD baseret devops drift og er sideløbende projektleder på blandt andet OS2datascanner og OS2forms.