Derfor vælger jeg ofte webbutikker fra


John Jøhn-Andersen omtaler sig selv som ”jordemoder” på it-løsninger, der skal løftes fra udvikling til drift.
Han har siden 2006 været i SKAT.
John Jøhn-Andersen står altid på brugernes og kundernes side, når processer og services skal udvikles og ud i driften og bevise deres værd.
Hans største fritidsinteresser er verden, mennesker, formidling og undervisning samt at skrive. Det med at skrive kunne vi ikke sige nej til.

Jeg er ikke storforbruger af webbutikker. Langt fra, så mine oplevelser er på ingen måde repræsentative, men oplevelserne giver mig på ingen måde yderligere incitament til at forøge min brug af webbutikker.

Når sælgeren på websiden uden forbehold skriver, at varen er på lager, forventer jeg, at det er korrekt og at jeg kan bestille varen – og forvente at få den leveret.

Jeg forventer også, at webbutikken er i stand til at overholde den leveringstid, den angiver.

Jeg forventer ubetinget, at opkald til den angivne kundeservice bliver besvaret indenfor de opgivne tidsrum.

Jeg forventer, at webbutikken hurtigt giver mig besked, hvis den får kendskab til forhold, som kan forhindre den i at gennemføre handelen.

Jeg forventer, at jeg først betaler når varen rent faktisk er afsendt / leveret. Jeg synes egentlig, at det er helt rimelige forventninger. Desværre skuffes jeg for ofte.

Det skyldes
At jeg to -dage dage efter kvittering for modtaget ordre får en mail om, at min ordre desværre må annulleres, da varen ikke er på lager.  Glæder mig dog over at jeg i det mindste får besked, når det sker. For det er bestemt ikke altid.

At jeg skal bruge tid og energi på at finde en måde at kontakte butikken på, da der ikke svares på det angivne kundeservicenummer. En mailadresse er ikke at finde på siden. Jeg har brug for kontakt, da den angivne leveringstid er overskredet.

At jeg bestemt ikke er tilfreds med at få at vide at varen ikke er afsendt endnu, med begrundelsen ”vi har fået nyt system og der er ’lidt rod i det’”. Specielt ikke, da der på hjemmesiden tydeligt reklameres med, at jeg kontaktes på min e-mail, hvis der opstår problemer. Og leveringstidspunktet er overskredet.

At jeg i den grad bliver utidig, når jeg ved henvendelse om manglende kvittering for levering af en gave får at vide, at varen er leveret til tiden for senere konstatere, at det ikke er korrekt. Levering er faktisk ikke sket; dog ingen fejl i hævningen af pengene på min konto.

Og hvad så?
Jeg hører nu min indre producerstemme sige. ”Vi har rigtig mange kunder. Rigtig mange, så det er svært at undgå at der sker fejl. Vores målinger viser at kun x % går galt”

Jeg er enig. Der sker fejl. Men fejl er ikke kun et procenttal. Det er skuffede kunder. I skal kunne håndtere fejl. Og arbejde på at undgå dem f.eks. ved ikke at love noget, I ved I ikke kan/vil holde. En vigtig del af jeres forretnings succes er tillid.

Tidligere artikelFra superbruger til Superman i digital forandring
Næste artikelEfterlyser lovgivningsklar digitalisering
John Jøhn-Andersen omtaler sig selv som ”jordemoder” på it-løsninger, der skal løftes fra udvikling til drift. Han har siden 2006 været i SKAT. John Jøhn-Andersen står altid på brugernes og kundernes side, når processer og services skal udvikles og ud i driften og bevise deres værd. Hans største fritidsinteresser er verden, mennesker, formidling og undervisning samt at skrive. Det med at skrive kunne vi ikke sige nej til.