AI: Hvordan får vi flere med på data drevet forretning?

Tim Daniel Hansen er cand.it og medstifter af virksomheden Droids Agency, som er specialiseret i AI og intelligent automatisering. Han har over 15 års erfaring med digitalisering af forretningskritiske processer i både private og offentlige virksomheder. Tim er særligt optaget af teknologiens kontekst og konsekvenser for samfundet og miljøet omkring os.

Af Managing partner Tim Daniel Hansen, Droids Agency

Er det tid for at tage den røde pille?

Sidste år var jeg til en konference arrangeret af Computer World. Som så ofte før, blev der refereret til nogle tal fra Gartner eller et andet stort analysehus. I mellemtiden har jeg glemt, hvem oplægsholderen på konferencen var. Det er lidt ligesom vores evne til at huske, hvad skuespillerne hedder i den endeløse strøm af serier fra Netflix og HBO, som vi ofte ser, fordi en AI-drevet recommender-funktion fortæller os, at nu er det tid til at se en ny serie, som måske falder mere i vores smag. I praksis betyder det bare, at serien ligner det, vi plejer at se. Jeg ved ikke, om andre allerede har fundet et passende begreb for denne selvbekræftelseseffekt, men vi kan jo kalde det for den algoritmiske centripetalkraft. Kort fortalt handler det om, at vi får mere af det samme, fordi vores dopamin-reflekser er programmeret til at trigge på noget, vi har set før… Nå, men selvom jeg har glemt navnet på oplægsholderen, så husker jeg en væsentlig pointe fra oplægget:

”Kun fire pct. har implementeret AI med succes”…
Siden da har jeg tænkt over det med de fire pct.: Kan det passe? Stemmer det overens med mine egne erfaringer? Er vi ikke længere fremme i Danmark? Hvem har opnået succes? Min første indskydelse var, at vi da er meget længere fremme, men så kommer jeg til at tænke på et citat fra psykologi-professoren Dan Ariely:

“Big Data us like Teenage sex: everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it…”
Vi, der går til konferencer, gå-hjem-møder eller bare læser avisen ind imellem, kan vist godt blive enige om, at der bliver snakket utroligt meget om AI. Min opfattelse er dog, at mange virksomheder og myndigheder efterhånden også har høstet de første erfaringer med AI. Min oplevelse er, at der er sket utroligt meget de seneste 12 måneder. Et sted har jeg læst, at AI er vokset med 270 pct. på et år. Så vi er et andet sted i dag end for blot et års tid siden. Mange har i dag gennemført deres første AI-pilot eller købt og implementeret en AI-service off the shelf.

Data drevet forretning
Men det er stadig kun få danske virksomheder, som har begivet sig helhjertet ud på rejsen at blive en ægte ”Data-Driven Business”. Hvis flere skal forfølge det spor, er det vigtigt at anerkende de seje AI-pionerer, vi har derude. De som forstår værdien af data og har sat det lange lys på. Tillad mig at nævne en enkelt: Brain+, som skaber datadrevne computerspil, designede til at træne vores mentale evner og som kan hjælpe os med at genvinde de kognitive evner, hvis vi f.eks. er blevet ramt af en hjerneskade, depression, Parkinsons eller Alzheimers.
I sidste uge afholdt vi et event, hvor CEO, Kim Baden-Kristensen, Brain+, fortalte om løsninger på de udfordringer de forsøger at løse. Det er lige gået op for mig, at lægevidenskaben gør, at vi kan fixe flere og flere at de fysiske problemer der følger med, når vi bliver ældre, men at vi angående hjernen har nogle seriøse udfordringer:

”Sygdomme relateret til hjernen bliver største dødsårsag i det 21. århundrede” (Brain+)
Jeg bliver fyldt med håb og entusiasme, når jeg ser, at fremsynede virksomheder tør koble, data, viden og nye teknologier for at løse morgendagens største udfordringer. I dette tilfælde en virksomhed, som er en data drevet, AI-first, Born Global tech-startup. Men hvad med de gode gamle hæderkronede virksomheder – Mærsk, Danske Bank, Novo og de andre, som vi engang var så stolte af? Hvad med myndighederne – fra SKAT til de små, f.eks Læsø Kommune og SMV’erne. Er de også klar til at udforske og omfavne de data-drevne muligheder? Kan de se mulighederne og hvad der skal til for at forblive relevante og konkurrencedygtige? Og kan de få den nødvendige agilitet og det krævede tempo ind i maskineriet. En del kan, det tror jeg oprigtigt på, men mange – nok de fleste – har seriøst brug for en hjælperaket. Så hvordan sætter vi denne bevægelse i gang? For nogle – ingen nævnt, ingen glemt – tror jeg faktisk, at vi skal finde æsken med de røde piller frem for at giver dem en seriøs øjenåbner. (Hør podcast her)

Hvad tænker du der skal til, for at få flere med på den datadrevne agenda?
[hvis det med pillerne er sort snak, så er du hermed tvangsindlagt til at se The Matrix… en moderne iscenesættelse af ”hjerne i et kar-hypotesen”, som er et filosofisk tankeeksperiment, der er ganske relevant at have med i bagagen, når snakken falder på erkendelse, intelligens og AI… ]