FC Midtjylland vil bruge Virtual Reality til at spillerne kan træffe bedre beslutninger

Flemming Kjærsdam er partner og ansvarshavende redaktør på Digitalt

FC Midtjylland, som blev danske mestre i fodbold, er i gang med at tage Virtual Reality (VR) i brug til den kommende sæson. Fodboldklubben har startet et pilotprojekt i samarbejde med Replay Institute og KMD, og vil bruge de spillede kampe som datagrundlag for at ruste spillerne til at træffe bedre beslutninger på banen.

Når en kamp er fløjtet af, starter evalueringen af kampen. FC Midtjylland er ved at tage et nyt våben i anvendelse, Virtual Reality. Spillerne vil få VR-briller på, og skal gennem disse gense situationer fra kampene, der indgår som datagrundlag for at træne spillerne.

Fodboldtræner Søren Berg, der engang var superligaspiller, siger: “Grunden til, at vi går i gang med Virtual Reality er, at vi vil træne spillerne i kognitiv beslutningstagning. Fodboldspillere bliver jo trænet fysisk og spiller mange kampe, og det gør vi så effektivt som muligt. Men spillerne kan jo ikke trænes fysisk 10 timer om dagen. Med VR vil vi accelerere udviklingen i taktisk forståelse og beslutningstagning for den enkelte spiller uden, at spilleren belastes fysisk. Spilleren skal lære af situationer og fejl fra tidligere kampe og blive endnu bedre til at træffe beslutninger”.

Inde under fodboldtrøjen har spillerne en top, der er spækket med sensorer. Det vil sige spillerens position trackes via GPS. Kampene optages med kameraer, og det er kombinationen af sensordata og formaterede videobilleder og den virtuelle fodboldbane, der bliver omformet til 3D billeder, som gør spilleren kan se situationerne fra mange vinkler i de spillede kampe. Det foregår bogstaveligt talt i øjenhøjde.

FCM er den første klub i Danmark, der sætter VR i drift som beslutningsstøtte for spillerne.

Spilleren genoplever de vigtige øjeblikke i kampene. Det kan være en position ved et hjørnespark, ved et frispark eller et indkast. Løb spilleren det rigtige sted hen? Det kan være en forsvarsposition, hvor det er vigtigt – spiller for spiller at være rigtigt placeret.

Søren Berg: ”Forskellen på at se kampen igennem på video og VR er, at på video ser spilleren og træneren det fra en kameravinkel højt oppe fra tribunen. Med VR-briller ser spilleren situationen fra sin egen vinkel, som det foregik på banen og den kan ses fra mange vinkler.”

Han tilføjer at klubben vil opbygge et VR-center, ligesom klubben også har et center til styrketræning. ” Hvis en spiller er skadet, kan vi med fordel holde spilleren i gang med VR-træning,” siger Søren Berg.

De situationer, som kan afgøre fodboldkampe, kan ske inden for tiendedele eller hundrededele af sekunder. Derfor er den hurtige beslutningskraft med VR afgørende for at kunne luge ud i mængden af personlige fejl i kampene. Pilotprojektet forventes at vare frem til november måned, herefter går det i drift og bliver en del af træningen.

FCM er den første klub i Danmark, der sætter VR i drift som beslutningsstøtte for spillerne. Der er store udenlandske klubber som allerede bruger det. Men der er også en del ”hemmelighedskræmmeri” omkring erfaringerne. Det er ikke noget klubberne deler med rund hånd, da de konkurrerer om point, penge og spillere.

Ifølge Replay IT vokser markedet for sportsdata ganske meget. 40 pct. frem mod 2022. ”Fodbold er ikke den eneste sportsgren, som har VR-potentiale. Vi går også ind i dette projekt for at få erfaringer til at brede det ud til andre sportsgrene,” siger direktør Tim Monrad Larsen, Replay IT.

”De data, der registreres fra spillernes trøjer, bliver oversat til visualisering. Det fungerer rigtig godt til at forstå spilsituationer. VR er på nuværende tidspunkt til spilforståelse og taktisk forståelse. Vi kan endnu ikke oversætte, hvordan spilleren drejer foden ved et frispark eller om han skyder med højre eller venstre ben. Den detaljeringsgrad er vi ikke på endnu”.

”Det, spilleren ser gennem sine VR-briller er neutrale figurer. De har samme ansigter og er ens i størrelse. Spilleren kan se, hvordan de bevæger sig rundt på banen, og det fungerer så godt, at vi vil brede det ud til andre sportsgrene med holdsport,” siger Tim Monrad Larsen.

For KMD, som allerede har et tæt datasamarbejde med FC Midtjylland, er samarbejdet også en mulighed for at prøve mulighederne i kombinationen af VR og data:

"Det betyder meget for os at kunne hjælpe en spændende dansk startup med at komme helt i mål med deres produkt, og det giver virkelig god mening at gøre det sammen med FC Midtjylland. Når det er sagt, så kan vi se mange muligheder i at bruge VR-teknologien og data på andre områder, hvor KMD spiller en rolle. VR er en spændende måde at gøre data mere levende i et krydsfelt mellem data og læring på sportsområdet, men fx også på sundhedsområdet," siger Christian Binggeli-Winter, direktør for data og analyse i KMD.

Det nye samarbejde er netop blevet etableret, og pilotprojektet forventes at køre indtil efteråret. Udover Replay Institute og KMD er bureauet Cadpeople, der arbejder med teknologi og visualisering, en del af projektet. Replay Institute har også et samarbejde med Idrættens Innovationslab under DIF og har som mål at kunne levere sit værktøj til både Superligaen og de største ligaer i Europa, men også senere til andre sportsgrene, hvor samspillet på et hold er afgørende.

Tidligere artikelNye perspektiver på Blockchain
Næste artikelKPI’er er udbredt i forandringer, men KXI´er har langt større effekt
Flemming Kjærsdam er partner og ansvarshavende redaktør på Digitalt