Virtual Reality: Erhvervslivet er i god gænge med at høste gevinster

.

Jens Lauritsen er Chief Product Officer i Virsabi, bestyrelsesformand i Appstract Consulting og stifter af Product Management Excellence Copenhagen. Jens har arbejdet med Virtual, Augmented og Mixed Reality - hvilket vi har samlet under betegnelsen Digital Reality - siden starten af 2017.
Jens har gennem 25 år arbejdet med udvikling af digitale løsninger og produkter med særligt fokus på at binde udviklingskompetencer, slutbrugere og forretningsværdi sammen..

Forbrugerne har endnu ikke for alvor taget Virtual Reality til sig. Det er stadig lidt nørdet, og der mangler kvalitetsindhold til brillerne. Til gengæld er erhvervslivet nu vågnet op til dåd og er for alvor begyndt at investere i Virtual Reality.

Virtual Reality har været hypet adskillige gange gennem årene. Flere af de store hardware-producenter har tidligere satset og fejlet. Et af de store flops var Nintendo, der lancerede deres Virtual Boy i midt 90’erne og kort efter måtte konstatere, at enten var forbrugerne ikke klar endnu – eller også var det teknologien, der ikke var klar.

Senest har Samsung, Sony, HTC og Facebook kastet milliarder af kroner efter udvikling af VR-hardware, og softwareudviklerne er ved at komme med op i gear. Kvaliteten og tilgængeligheden af hardware bliver bedre og bedre – men vi savner stadig indhold, der rykker. Det største hit i VR-markedet lige nu er Beat Saber, som i april 2019 kunne annoncere, at de havde rundet en million solgte titler. Et respektabelt tal, der dog blegner lidt, når man tænker på, at et PC- / konsolspil som Grand Theft Auto V har solgt 65 millioner kopier.

Vi savner med andre ord stadig et seriøst gennembrud for Virtual Reality i forbrugermarkedet. Det kommer før eller siden, når der er tilstrækkeligt interessant indhold.

Erhvervslivet er klar
Til gengæld er gennembruddet allerede kommet til erhvervslivet.
Som en del af Virsabi har jeg de seneste tre år arbejdet intenst med udvikling af Virtual, Augmented og Mixed Reality løsninger til virksomheder som f.eks. IKEA; B&O, Maersk, FLS, Redbull, MAN, Louis Poulsen og Jabra.

Da vi startede vores forretning for tre år siden, brugte vi rigtig meget tid på at inspirere virksomheder, og det gør vi stadigvæk.

Men dengang for tre år siden havde virksomhederne sjældent stiftet bekendtskab med Virtual Reality. Nu er situationen en helt anden i dag. Nu er både Virtual, Augmented pg Mixed Reality i den grad på dagsordenen i virksomhederne. Og dem, der ikke allerede har gjort disse teknologier til en del af deres digitaliseringsstrategi, er på vej til at gøre det inden for det kommende år.

Træning og salg
Inden for Virtual Reality er der især to områder, hvor virksomhederne allerede nu investerer og høster gevinster: Træning og salg.
Inden for træning er Virtual Reality bl.a. relevant til at træne medarbejdere i virtuelle simuleringer.

Inden for det maritime og i offshore-industrien har man gennem de seneste 30-40 år investeret kraftigt i etablering og drift af træningscentre med bro- og boreplatformssimulatorer. Her kan man træne sine navigationsevner eller få fornyet sin ”License to Drill”. Udfordringen med disse træningscentre er, at de er dyre – og mandskabet skal opholde sig på land i flere dage for at træne.

Med Virtual Reality kan vi skabe tilsvarende simuleringer, installere dem på et par VR-briller til 3.000 kroner og sende dem ud til besætningen på skibet eller platformen, hvor de kan træne i ro og mag. Dermed sparer virksomhederne omkostningerne til at sende medarbejdere på kursus på land.

På samme vis kan vi anvende VR til at træne operatører i komplicerede drifts- og vedligeholdelsesopgaver på produktionsanlæg, der skal køre 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen. I det virtuelle miljø kan de træne processerne igen og igen, fejle og lære – uden negative konsekvenser. Og når de endelig står ved det fysiske anlæg, så har de allerede den fornødne rutine til at løse opgaverne korrekt.

Dette rummer et enormt potentiale, bl.a. ift. skalering, just-in-time træning og mulighederne for at levere mere træning i det hele taget. Og omkostningerne er overkommelige.

På samme vis bliver der investeret kraftigt i anvendelse af Virtual Reality til at facilitere salgsprocesser. Ved anvendelse af 360-graders videooptagelser set gennem VR-briller kan virksomheden bringe deres potentielle kunder helt tæt på – og steder hen, hvor det ellers er vanskeligt at komme. Helt ind i produktionshallen eller laboratoriet – også selvom vi står på en messe i Køln.

Gennem 3D-modellering og animation kan vi vise, hvordan det nye restaurantkøkken ser ud. Hvordan er det at bevæge sig rundt i det? Hvad sker der, hvis vi flytter ovnen eller sætter en håndvask mere ind. Alt dette kan opleves, inden køkkenet overhovedet er bygget.

På denne måde skaber vi mere levende fortællinger, visualiserer, engagerer og gør en forskel, der kan hjælpe med at differentiere virksomheden fra dens konkurrenter og gøre salgsprocessen mere effektiv.

Mens vi venter på det helt store gennembrud for Virtual Reality i forbrugermarkedet, så er virksomhederne allerede i gang med at høste gevinsterne. De behøver ikke vente på, at andre skaber indholdet. Det gør de selv.

Tidligere artikelMarketing og machine learning – et godt match
Næste artikelTroværdig Kunstig Intelligens kan gøre Danmark 35 mia. kr. rigere årligt
Jens Lauritsen er Chief Product Officer i Virsabi, bestyrelsesformand i Appstract Consulting og stifter af Product Management Excellence Copenhagen. Jens har arbejdet med Virtual, Augmented og Mixed Reality - hvilket vi har samlet under betegnelsen Digital Reality - siden starten af 2017. Jens har gennem 25 år arbejdet med udvikling af digitale løsninger og produkter med særligt fokus på at binde udviklingskompetencer, slutbrugere og forretningsværdi sammen.