Virksomheder svarer ikke på jobansøgninger


John Jøhn-Andersen omtaler sig selv som ”jordemoder” på it-løsninger, der skal løftes fra udvikling til drift.
Han har siden 2006 været i SKAT.
John Jøhn-Andersen står altid på brugernes og kundernes side, når processer og services skal udvikles og ud i driften og bevise deres værd.
Hans største fritidsinteresser er verden, mennesker, formidling og undervisning samt at skrive. Det med at skrive kunne vi ikke sige nej til.

Hvis du er direktør eller leder i en privat eller offentlig virksomhed, og du er på udkig efter et nyt job, ville du så acceptere, at du ikke fik svar på en jobansøgning. Nej, vel.

Desværre er det den oplevelse mange jobsøgende har. Virksomheder og organisationer annoncerer efter nye medarbejdere, men svarer ikke jobansøgerne.

Når en privat virksomhed eller offentlig organisation ikke besvarer en jobansøgning på et job, de selv har slået op, får jobansøgerne så den oplevelse af din virksomhed, som du gerne vil give dem? Det var et ledende spørgsmål, jeg tror du kender svaret. Mit budskab her er, at I skal tjekke jeres rekrutteringsproces. Håndtering af jobansøgninger fra potentielt kommende medarbejdere hører til en virksomheds almene service.

Hvis du som jobansøger søger nyt job i to virksomheder samtidig. Den ene virksomhed svarer tilbage, mens den anden ikke gør. Hvilken en af de to virksomheder, tror du så ansøgeren tænker mest positivt om – og taler mest positivt om.
Jeg er helt med på, at mange virksomheder – især de mest attraktive i dette land – får rigtig mange uopfordrede ansøgninger, fordi vi i Danmark har et lovkrav til ledige om at søge to jobs om ugen. Men det er ikke behandlingen af de uopfordrede ansøgninger, jeg skriver om. Det er ansøgninger til job, som virksomhederne selv har slået op.

Venner og bekendte, som jeg hjælper med at søge deres næste job, har for mange af disse oplevelser:

Virksomhederne vender ikke tilbage med et svar
Der sendes ikke kvittering for modtagelse af ansøgning. Alt for mange jobansøgere hører intet – som i absolut intet, efter de har sendt en ansøgning.
Hvor svært kan det være at sende en mail om, at ansøgningen er modtaget – og da gerne med information om den videre del af processen. Og nej, det er ikke nogen god forklaring på manglende kvittering, at der har været så mange ansøgere. Vi taler om en standardmail; ikke printede breve, kuverter, adresselabels, porto og postvæsen.

Virksomhederne sender ikke afslag efter udvælgelse af ansøgere
De færreste ansøgere forventer at få et personligt, begrundet afslag på deres ansøgning, når de ikke er blevet udvalgt til en samtale; men de forventer at få besked, hvis de ikke er kommet i betragtning til en samtale. I har bedt dem om at søge et job hos jer. Det har brugt tid på at skrive en ansøgning. Det er vel et svar værd?
I kunne skrive: Tak for jobansøgningen. Vi har fået rigtig mange ansøgninger til dette job. Du er ikke blandt dem, vi taler videre med. Men vi takker for din interesse for det opslåede job, og ønsker dig held og lykke fremover.

Kontaktpersonen er ikke kontaktbar
Det er blevet almindeligt i jobopslaget at angive en person, som kan kontaktes for spørgsmål. Det er dog ikke helt almindeligt at sikre sig, at den person også er tilstede og besvarer opkald. Kontaktpersoner er i møde efter møde, på kursus, ja sommetider på ferie og ringer ikke tilbage på en besked – selvom telefonsvareren lover det.

Efter jobsamtalen
Mine venner og bekendtes erfaringer er, at det går nogenlunde med at få besked om, at de ikke har fået jobbet. Det er ikke prangende, men de fleste har dog fået en mail om, at jobbet er besat til anden side, hvor mange, der har været til samtale og at virksomheden takker dem for interessen og ønsker dem held og lykke i fremtiden.

Kan det ikke være lige meget? Så længe stillingerne bliver besat.
Nej! Hvis I vil værne om virksomhedens omdømme, og I forventer, at der i fremtiden bliver kamp om kvalificerede ansøgere, som vil arbejde hos jer, så giver i Rekrutteringsprocessen end-to-end et servicetjek.
Så er I sikre på, at jobsøgere får den oplevelse af jeres virksomhed I ønsker. Også dem, der ikke får jobbet.

John Jøhn-Andersen
John Jøhn-Andersen omtaler sig selv som ”jordemoder” på it-løsninger, der skal løftes fra udvikling til drift. Han har siden 2006 været i SKAT. John Jøhn-Andersen står altid på brugernes og kundernes side, når processer og services skal udvikles og ud i driften og bevise deres værd. Hans største fritidsinteresser er verden, mennesker, formidling og undervisning samt at skrive. Det med at skrive kunne vi ikke sige nej til.