Ingen penge retur efter digitale køb


John Jøhn-Andersen omtaler sig selv som ”jordemoder” på it-løsninger, der skal løftes fra udvikling til drift.
Han har siden 2006 været i SKAT.
John Jøhn-Andersen står altid på brugernes og kundernes side, når processer og services skal udvikles og ud i driften og bevise deres værd.
Hans største fritidsinteresser er verden, mennesker, formidling og undervisning samt at skrive. Det med at skrive kunne vi ikke sige nej til.

Du bukker under for teenagerens store ønske om at få en ny iPhone 11. Dankortet findes frem og du går til tasterne. Bestiller og betaler. Åbenbart har du ikke hørt ordentligt efter i teenagerens ønskesang. Da den bestilte telefon ankommer, har den ikke den rigtige farve. Den er rød. Den skal byttes til en sort.

Det positive er, at det er forholdsvis nemt at returnere en telefon. Afsted med den røde telefon. Snart vender pengene retur.

Troede du.
Men det sker ikke. Du holder et vågent øje med kontoen. Der kommer ikke penge retur.
Ingen penge retur for den røde telefon. Utilfreds teenager. Der plages. Igen og igen.
Præmissen for at købe en ny telefon i sort er, at du vil have pengene for den røde telefon retur først. Teenagerne vil have den nye telefon i den rigtige farve med det samme. Teenageren vinder. En 24 / 7 arrig teenager er ikke til at holde ud.

Heldigvis er der plads på kontoen. Efter syv dage må du til tasterne igen for at bestille en ny og betale for en telefon i den rigtige farve.

Ny situation
Den bestilte telefon i sort ankommer. Teenageren er glad. Det er du ikke umiddelbart. Der er opstået en ny situation. Du har pt. betalt for to telefoner, men har kun fået en. Besynderligt. Hvor svært kan det være at tilbageføre beløbet, når telefonen er returneret i helt jomfruelig tilstand. End ikke pakket ud. Åbenbart meget svært.
Når først noget er bestilt og betalt hos en leverandør, ser leverandøren det som om, det er hans penge.

Åh nej, nu skal du have fat i kundeservice. Det kræver tilløb – og en kop kaffe.
Her bliver du i den grad overrasket. En overordentlig venlig kundeservicemedarbejder oplyser, at returnering af penge ved en tilbagesendt telefon ikke er standard. ”Ikke standard,” tænker du. Nej, fordi det kan jo være, at du vil købe noget andet i stedet. Så kan leverandøren på den måde modregne.
Den havde du ikke set komme. Du vil have pengene retur. Hurtigt. Får ikke engang spurgt om, hvordan en telefon bestilles med modregning.

Men nu lysner det. Du bliver også glad. Pengene for den første telefon er tilbage i god behold efter 11 dage. Du undrer dig dog stadig. Modregning! Likviditetsbuffer for leverandør. Brygger en kop kaffe på din elskede kaffemaskine.

Kaffemaskinen ventede du med længsel på i næsten tre måneder. Betalt for længst, men den var blevet placeret på den transportvej, som e-handelsvirksomheder har døbt ’den er på vej. Lad os lige se tiden an. Den er på trapperne’. Her var tilbagebetaling ikke en del af reklamationsprocessen.

Skulle måske alligevel været gået i en fysisk butik efter den telefon.

Tidligere artikelDigitalt fremtider
Næste artikelMobil robot koblet på 5G for første gang i Europa
John Jøhn-Andersen omtaler sig selv som ”jordemoder” på it-løsninger, der skal løftes fra udvikling til drift. Han har siden 2006 været i SKAT. John Jøhn-Andersen står altid på brugernes og kundernes side, når processer og services skal udvikles og ud i driften og bevise deres værd. Hans største fritidsinteresser er verden, mennesker, formidling og undervisning samt at skrive. Det med at skrive kunne vi ikke sige nej til.