IoT giver værdifuld viden om livet i en bygning

Af Stig Andersen

Hvad får et salgs- og designhus inden for møbelbranchen som HOLMRIS B8 til at deltage på Internet-of Things-konferencen IoT Week 2019 i Aarhus? For Michael Birn, Director Business & Digital Development, handler det om at kunne tilføre ekstra værdi rundt om det fysiske produkt. Ved hjælp af sensorer, dataopsamling og kunstig intelligens kan man opnå viden om livet i en bygning, som både HOLMRIS B8 og deres kunder kan drage nytte af.

HOLMRIS B8 designer egne møbelserier og er forhandler af møbler fra mere end 1000 leverandører. Virksomheden er et resultat af en fusion i 2018 mellem B8 og Holmris, som begge har deres afsæt i Bjerringbro. Holmris, der blev grundlagt af den 26-årige møbelsnedker Søren Holmris i Bjerringbro i 1937, har foretaget rejsen fra snedkeri over produktionsvirksomhed til et salgs- og designhus med stor succes – også på det globale marked. B8 er ejet af Niels Due Jensen og Grundfos og er startet i 1914. I øjeblikket er HOLMRIS B8 inde i en ny transition, der handler om digitale løsninger til at skabe merværdi.

Michael Birn, Director Business & Digital Development i HOLMRIS B8, var taget på IoT Week-konferencen i Aarhus for at få inspiration til den digitale transformation, som virksomheden er inde i.

Hvor mange mennesker er der i gennemsnit i en bygning? Hvornår er de der? Hvor opholder de sig? Hvor meget bliver møderummene egentlig brugt? Den type spørgsmål bliver i dag typisk ikke forsøgt besvaret en særlig struktureret måde i dag ifølge Michael Birn. Måske foretager receptionisten en optælling en gang imellem, måske forlader man sig på en fornemmelse af det.

”Vi har sat nogle høje ambitioner om at opsamle data og dermed viden om en bygnings liv. Det krydspunkt, hvor mennesker, bygninger og interiør mødes, ligger rigtig godt til os, og ved at opsamle og behandle data om det møde, vil vi og vores kunder få vigtig viden om eksempelvis belægningsgrad og flowet af mennesker i en bygning,” forklarer Michael Birn og fortsætter:

”Hvis man effektivt vil optimere anvendelsen af de kvadratmeter, man har til rådighed, bør man foretage analyser baseret på faktiske data om, hvor folk befinder sig hvornår. Mange af vores kunder er ikke vant til at arbejde datadrevet med det her, men kan umiddelbart se værdien af det, når vi præsenter løsningen,” siger Michael Birn.

Belægningsgrad og komfort
Konkret tilbyder HOLMRIS B8 sine kunder Building Management Information-løsningen Cobundu fra den belgiske virksomhed Spacewell. Løsningen består af sensorer, der eksempelvis i en kontorbygning kan levere data om belægningsgraden, det vil sige hvor mange personer per arbejdsplads befinder der sig i bygningen.

Derudover kan man installere sensorer, der ved at måle på CO2, fugtighed, temperatur, osv. kan levere viden om den generelle komfort i bygningen. Der kører en kunstig intelligens-motor i bunden af systemet, og de analyserede data præsenteres i et dashboard eller visualiseret på en floor plan. Michael Birn giver et konkret eksempel på anvendelsen af data fra et igangværende projekt på Nordeas hovedkontor i Stockholm.

”Vi kunne se, at der var stor forskel i belægningsgraden i hver side af 4. sal i bygningen. Da man ønsker at udjævne slitagen på møblerne, har man besluttet med faste mellemrum at rokere rundt på dem. Men helt generelt kan man jo anvende den opsamlede viden til at konfigurere og dimensionere indretningen, så man ikke har flere kvadratmeter eller køber møbler end nødvendigt. Og her ligger der betydelige besparelser for vores kunder.”

Ændrer forretningsmodellen
Set inde fra HOLMRIS B8 ligger der også et kommercielt incitament i at gennemføre en digital transition, der inkluderer IoT-teknologi.

”Der er et stort pres på indtjeningsmarginen i vores branche, så ud over at effektivisere vores egne processer har vi valgt at tilføre noget ekstra værdi til vores kunder. Og her kommer de digitale løsninger ind i billedet,” forklarer Michael Birn.

En sådan digital transformation er ifølge Michael Birn spændende, men kommer ikke uden udfordringer, da den på mange måder påvirker den grundlæggende forretningsmodel i virksomheden.

”Vi er jo gudsbenådede møbelfolk, og det at forstå livet i en bygning har sådan set altid være en del af at sælge møbler. Men at gøre det datadrevet kræver en anden tilgang og en helt anden præcision. Derudover er vores kultur traditionelt meget transaktionsbaseret, hvor man sælger nogle møbler og så slipper kunden der. Nu lægger vi et lag af datadrevet værdiskabelse ovenpå kombineret med et løbende samarbejde med kunden, og lige nu matcher det ikke væres incentive- og belønningssystem særlig godt. Så det er virkelig en transformation for os,” siger han.

Dialog på strategisk niveau
På længere sigt kan Michael Birn godt se for sig, at HOLMRIS B8 bliver en service provider for andre, der er involverede i en bygnings liv.

”Jeg kunne godt forestille mig, at vi en dag tilbød den teknologiske platform, der kunne blive et opsamlingspunkt for data fra andre aktører. Det kunne for eksempel være rengøringsselskaber, der i stedet for at gøre rent efter et fast skema, kunne gøre det behovsdrevet, og det kunne være indretningsarkitekter, der i forhold til deres designproces ville få en vigtig viden om brugen af en bygning.”

Satsningen på digitale løsninger omkring de fysiske produkter har også betydet, at HOLMRIS B8 skal adressere et andet organisatorisk lag hos de potentielle kunder.

”Vi skal nu have en dialog med folk på et mere strategisk niveau i virksomhederne, da det ikke længere kun handler om indkøb af et antal møbler. Vi vil også i langt højere grad skulle snakke med HR-folkene, der er optagede af at skabe et godt arbejdsmiljø for medarbejderne,” siger Michael Birn.

Tidligere artikel1 mio. danskere skal omstilles digitalt
Næste artikelFejl må ikke få servicekæden til at springe
Stig Andersen, journalist og skribent på Digitalt fra 2018 til aug 2019. Indehaver af Thingvalla Kommunikation i Århus